onsdag 15. august 2012

Hyllingskvad til Sam's Shirt


Kjære Sam's Shirt.

Dette er et hyllingskvad til konseptet Sam's Shirt. Jeg stiller meg dermed bak Jonas Gahr Støre. Der er det forøvrig helt ok å stå. Likevel, dette hyllingskvadet kan oppleves å ha noen kvasse avstikkere, men det er godt ment. Det er hele poenget.

Fra begynnelsen.

Jeg er blitt veldig glad i konseptet Sam's Shirt. Jeg vil kalle meg fæn. Tidvis blodfæn. Og helst vil jeg beholde det slik det er nå, slik blodfæns gjerne vil når de har oppdaga noe; de vil holde det for seg sjøl. Det ville jeg når Odd Nordstoga tok steget fra Blåmann, via Something Odd og ble en Luring, når Stein Torleif Bjella gikk fra en snål fyr fra Ål til å bli nasjonalskald osv. I  dette tilfellet kræsjer mine dagligdagse ønsker med blodfænnens behov for å være en av få fæns.

1. Tilgang til musikken
Myspace er hipt, for all del. (Vel..) Problemet er at jeg ofte vil høre musikken deres når jeg ikke er hjemme, det vil si ute. Og da har jeg sånne appleprodukter som ikke takler Flash 
og får denne meldinga: 


Og det er sikkert måter å fikse dette på, men det frir meg ikke fra å tenke; kan dere ikke bare åpne en soundcloudkonto? Spille inn alle låtene deres, gi det ut på kassssett, minidisc, hva som helst! Soundcloud er kanskje det letteste. 
Pliiiis!! Da kommer dere til å doble antall spillinger pr dag. 
Bare på grunn av meg og mitt bredbåndsfrie øvingsrom.


2. Konserter. JA!
Taxikostnadene må det finnes en løsning på. 
Kan dere spørre Jonas? (type G. Støre, deres venn.)

3. Navn

Ja. Dette er litt vanskelig. Dette har jeg ingenting med å mene noe om. Men jeg gjør det for det. Litt fordi at første gangen vi møttes var det nettopp navnet, eller la meg si det forhenværende navnet, som gjorde inntrykk på meg. La meg gjengi møtet. Vi ble presentert av en felles bekjent som nevnte at dere også var musikere og hadde et band. Disputten hørtes omtrent sånn ut:

Frida: Hva heter bandet?
Medlemmer av Sam's Shirt: Vi heter Samkjørt. 
Frida: Veldig LO/AP-aktig?
Medlemmer av Sam's Shirt: Kanskje? Før het vi "Frida Fregnefaen"

Kanskje var det allerede her kimen til fæntilværelsen ble født. Det var schwung over det, synes jeg. Samkjørt også, for den del, og derfor lurer jeg på; Hvordan ble det til Sam's Shirt?! Ikke for å være frekk, men kan vi konstatere et navneproblem? Hvem kan gjette at bak Sam's Shirt skjuler det seg tre tøffe oppegående damer som synger jævlig bra på norsk med et haleheng av div.
 mannlige oslobaserte jazzmusikere? 

Kjæra nånn, dere har muligheten til å gjennoppstå med nytt navn, 
Soundcloudkonto og muligens lavere taxiregninger. 
Jeg og Jonas Gahr Støre blir med på fænlasset. 
Gjør det!!!

PS: Om du vil vite hva jeg vræler om, sjekk http://www.myspace.com/samkjort
Og, om du ikke er blakk som meg, gå å se mine to ultimate favorittvisebandsangere i kveld på parkteateret, Oscar Danielson og Sam's Shirt. Slå den!

1 kommentar:

  1. Fy faen nå skrev jeg et langt og fint og velskrevet og balansert og nyansert svar til deg, og så stoppet internett å fungere. Jeg kan ikke skrive alt det på nytt.

    Men det stod i korte trekk at vi syntes det var så stas med skrivet ditt og tusen takk og ja vi skal ta det innover oss og det med navn er vanskelig og du skal bli bestevenn på retrohippe myspace og vi digger deg både av og på scenen og tusen takk hilsen hele gjengen hilsen emilie christensen.

    Det var sykt mye smoothere i stad, jeg lover.

    SvarSlett