lørdag 26. januar 2013

Å ska vi egentlig uti åkern etter...?

Coverbilder er vanskelig. 
Mange hensyn skal tas, mange hensyn skal overses. Det er særlig ett tilbakevendene motiv i norsk populærmusikk, og dette har jeg grubla litt på sia jeg ga ut plata mi i 2010. Da var  motivet allerede tatt og lagt beslag på av tidligere vinnere av Grappas Debutanpris.




Åkern. Vårt favorittmotiv. 
Og folkemusikken har jo egentlig retten til motivet, på en måte. Eller?
Mine nære kolleger fra innlandsområdet har også tatt seg en tur uti, men de er jo egentlig bønder hele gjengen? Når de tar turen kan de lett overbevise meg om at det handler om inspeksjon av avling, jordsmonn og odelsrett. 

Knut Anders Sørum

Narum 1

2



og 3. Men der er det i hvertfall en odelsrett å spore. Og man kan spørre seg hvor mye skyld NTB/Scanpix på ta på seg. 

Jeg vet jeg opererer i et åpent landskap her (knis), men jeg ser ikke poenget med å skille mellom kornåker, beiteområder og generell utmark. (Jeg skiller heller mellom ulike former natur, undertegnede har sjøl vært i skogen.) Og da er det også mye å ta av, både med hensyn til sjangre, tidsepoke og estetikk. Og her følger det flere både med og uten odel.

Maarud.

Ida Jenshus




Beiteområder og generell utmark:






Askil Holm
Therese Aune

Til og med ballade.no!

Er ikke dette litt fint, a? 
Jeg mener, det ligger en ganske tydelig identitetsmarkør i dette, 
som folk riktignok løser ytterst forskjellig. 
Og når uttrykket som kan sies å komme herfra:


er kommet hit:

Da er vi alle en gjeng med bønder. 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar