onsdag 29. september 2010

Lydverket. Om bra musikk.


Jeg stussa på det forrige uke, altså premiereuka, men tenkte å gi Lydverket på Nrk2 en sjanse til. 

For jeg liker konseptet. Jeg liker at Abjørn Slettemark får snakke om musikk en hel halvtime i uka, i beste sendetid. Jeg liker at Nrk til en viss grad fronter kultur ved å satse på kulturstripa; 21.30 hver dag. Jeg liker at jeg som mottaker og publikum kan få nye inntrykk, godt produserte saker, i et program som klarer å fremme og snakke om den ikke-kommersielle delen av musikkverdenen. Jeg vil, før jeg går videre, understreke at jeg uttaler meg om TV-sendingene, og ikke lydverket på radioen.
Ifølge lydverket selv skal de være; (...) NRK2 og P3s musikkjournalistiske flaggskip, og dekker en rekke sjangere innenfor pop og rock. De tar mål av seg til å; misjonere om den beste, nye musikken, om det gjelder rock, pop, hardcore, hiphop eller melankolske menn og kvinner med kassegitar. Sjanger er underordnet – stikkordet er heller refreng, beat, vokal, produksjon eller nyskapning. Kort sagt; er det bra, så er det bra. 



Med utgangspunkt i den siste setningen i programpresentasjonen; kort sagt; er det bra, så er det bra, vil jeg påpeke akkurat hva det var som trigga dette blogginnlegget. Lydverket begynner kl 21.30. Det varer kun en halvtime, så det blir jo litt sånn "best-of"- stemning. Det tok 15 minutter før den første representanten for det annet kjønn ble presentert på skjermen (med unntak av Kristin Winsents, journalist i lydverket). Denne kvinnelige representanten var Katy Perry som ble presentert i "nyhetsavdelingen" med innledningen: Hvordan lage musikkvideo og samtidig få vist litt av sin mye omtalte hud?
Videre var ukas "Lydverket elsker" Deerhunter, og Enslaved fikk sin plate anmeldt. Bra! Men flere damer var det ikke plass til i dette programmet. Jeg hadde riktignok håpa at f.eks. Annika Norlin ville bli nevnt i og med at hennes Säkert! har kommet med ny plate. 
Kanskje en kommentar vedrørende det første slippet av bylarmband, blant annet  
Your Headlights Are On. 


Osv.


Det jeg derimot forstår er at jenter generelt ikke lager, eller er involvert i band som lager bra musikk. For da ville det jo bli presentert på Lydverket. Og det løser jo en hel masse problemer! For eksempel med tanke på debatten som kommer opp hver sommer, om antallet kvinnelige representanter i sommerens festivaler. Den kan vi lett avlyse. For man går jo på festival for å høre bra musikk. Og følgende; det er jo derfor man ser på programmer som lydverket.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar