fredag 11. oktober 2013

Trilogi.

Jeg har gitt meg sjøl et lite trilogi-prosjekt. De siste somrene har jeg lest bøker som kan kategoriseres som klassikere, særlig norske. I stemmerettsåret måtte det bli mest kvinnelige forfattere, og der hadde jeg også et etterslep.
Så. Planen er å utvide horisonten og like godt ta tre om gangen for å ta igjen det tapte:





Jeg begynte på Alberte og Jacob, den første boka i Alberte-trilogien av Cora Sandel.
(For en lidelse! For en tilværelse! For en stillstand!)






Så gyver jeg (fortsatt) løs på Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset.
(Drama. Å SKRIVE. Nasjonalskatt.)







Under bokfestivalen i Oslo i høst var jeg å hørte på en skrivehelt: Helga Flatland snakket om den siste boka i sin trilogi om bygda som mister tre gutter i et oppdrag i Afghanistan. Den siste boka heter "Det finnes ingen helhet". De første heter "Bli hvis du kan, reis hvis du må" og "Alle vil hjem. Ingen vil tilbake."
Dette er noe av det beste jeg kan lese, så jeg må spare den litt, trur jeg.
Så. Jeg har et prosjekt i god, lang tid framover. Og om jeg blir ferdig står vel både Herbjørg Wassmo og Torborg Nedreaas i kø, samt at jeg bør vel lese Alice Munro igjen, også. 
Puh. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar