torsdag 26. mars 2009

Vår.lalala vår.lalala vår.


Nå består dagene av vanning (ikke overdrevent), småsnakk og tilsyn flere ganger daglig. Det skal nevnes at vår litt stumme kjøkkenbordkamerat har vært gjennom mye, og da kan man vel først og fremst trekke fram en nær døden-opplevelse før jul. Dette var etter en lang blomstrings-periode, der vi kanskje tok grøden litt for gitt. Da blomstene forsvant, og årstida bar bud om mørkere tider glemte jeg litt av denne ellers så muntre krabaten. Det var på hengende håret at jeg fikk reddet sjarmøren da den andre bokameraten her i huset mente at nå var det nok. Kjennskapen til orkideer er kanskje ikke så stor når du kjæm fra de østlige deler av kongeriket der ripsbusker og andre buskevekster er mer familiært. Jeg skal dermed ikke legge direkte skyld på Anka for at hun en dag hadde putta orkideen i en rimipose, klar for den store grå i bakgården. 




2 kommentarer:

  1. Grønne fingre har jeg aldri hatt, men tro det eller ei - jeg har klart å holde orkideen min i live siden jeg fikk den i januar! Takket være blomster-Bjørns vanningstips: 1-2 ganger i uken skal man skylde hele potten under rennende vann, og la alt vannet renne utigjen før man setter potten tilbake i vasen. Og så må orkideer ha mye lys. Så enkelt er det visst, og det funker! Men det hjelper sikkert også med småsnakk, som du så fint nevnte. Who said flowers have no feelings?!

    SvarSlett
  2. Jeg skravler med klatreplanten Balder støtt og stadig, og blir belønnet med å være "mamma" til en stadig voksende plante. YEY!

    SvarSlett