søndag 3. januar 2010

2010, autoritetenes år.

2010.
Autoritetenes år.
Her skal det menes og sies og hevdes.

Jeg skal mene en del, andre skal mene mye mer og antagelig helt andre ting enn det jeg mener. Og jeg kommer til å mene at de ikke kan mene det de mener, og sånn kommer det til å fortsette helt til 2011. Jeg er jo fornøyd når andre mener ting, da framstår jeg som langt mindre høylytt og skrekkøglete. Likevel skulle jeg gjerne sett at jeg kunne legge litt til rette for, eller forsøke å påvirke meningene som måtte komme ut av dette, men jeg kan bare berede grunnen et visst stykke på vei. Så da får jeg vel gjøre det.

Det er rart hvordan autoriteter blir til. De kan enten være autoriteter eller bli autoriteter. Også finnes det falske autoriteter, de som gjerne mener uten å ha belegg for det de mener, uten at de mener mindre av den grunn. Jeg kan godt forholde meg til meninger av ymse slag så lenge de er av en viss konstruktiv art. Det er forsåvidt sjelden det forekommer, men jeg har en følelse av at det vil være en økning inn i dette særs runde året.

Jeg kan tåle mye. Jeg er klar for autoritetene. Jeg er klar for de sterke, gode, dyktige autoritetene som rager milevis over bakken, og som jeg skal få snakke med og høre på og se opp til. Det jeg ikke er klar for, er uttalelser som dette;

"Hold kjeft, drittkjerring!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar